Máte moderní webové stránky a jste aktivní na sociálních sítích? Výborně, v dnešní době je to pro úspěch v poradenství téměř nutnost. Věděli jste ale, že podle našich analýz a zkušeností obsahuje drtivá většina, až 98 % webových prezentací finančních poradců, alespoň jednu legislativní chybu? Nemusí jít o velký prohřešek; často stačí drobná nepřesnost nebo chybějící detail, který však může vést ke zbytečným problémům a citelným sankcím od ČNB.

V tomto článku se nebudeme nořit do hlubokých paragrafů. Naším cílem je z obecného pohledu upozornit na tři základní okruhy, kde byste měli zpozornět a zamyslet se, zda máte vše v pořádku.

1. Okruh: Vaše digitální vizitka – je jasné, kdo vlastně jste?

Každý podnikatelský web musí obsahovat základní identifikační údaje. Pro oblast finančního poradenství jsou však tato pravidla mnohem přísnější a specifičtější. Spousta poradců na svém webu zapomíná na některé povinné údaje, jako je například IČO , nebo má neúplné kontaktní údaje.

To nejdůležitější a nejčastěji chybné je ale správné a srozumitelné popsání vašeho postavení na finančním trhu. Mnoho poradců vůbec neví, jak přesně tuto informaci formulovat, nebo ji má uvedenou nedostatečně. Přitom právě toto může být pro regulátora naprosto zásadní nedostatek. Víte, jak přesně má být tato informace uvedena, aby byla vaše vizitka neprůstřelná?

2. Okruh: Hra se slovy – pozor na příliš odvážné sliby

Marketing a reklama jsou o silných slovech, která mají zaujmout. Ve finančním sektoru ale platí, že veškerá vaše komunikace musí být především jasná, pravdivá a nezavádějící. Existuje celá řada slov a formulací, které jsou považovány za vysoce rizikové.

Může jít o různé formy slibů a „garantovaných“ výnosů u produktů, které nesou investiční riziko, přes tvrzení, že nabízíte „nejvýhodnější produkt na trhu“ (pokud to nemůžete objektivně doložit) , až po neopatrné zmínky o úrokových sazbách bez uvedení všech zákonných náležitostí. Používáním takových výrazů riskujete nejen postih, ale především ztrátu důvěryhodnosti u klientů.

3. Okruh: Sběr kontaktů – tenká hranice mezi marketingem a problémem

Budování databáze kontaktů je základem úspěšného marketingu. Velmi častou praxí je nabídnout zájemcům nějaký hodnotný materiál zdarma – typicky ebook nebo analýzu – výměnou za jejich e-mailovou adresu. Věděli jste ale, že pokud tento „obchod“ nastavíte nesprávně z pohledu GDPR, mohou být všechny takto získané souhlasy se zasíláním novinek považovány za neplatné?

Základem je princip svobodné volby, který říká, že souhlas s marketingem nesmí být podmínkou pro získání nějaké služby nebo produktu (v tomto případě „dárku zdarma“). Tento princip se dá velmi snadno, byť i neúmyslně, porušit.

Máte pocit, že se vás to týká? Získejte jistotu.

Dotkli jsme se jen špičky ledovce a velmi obecně. Možná si právě teď říkáte: „Dobře, ale co to znamená konkrétně pro mě? Jak poznám, jestli moje formulace jsou v pořádku? Jaká další riziková slova existují a jak se jim vyhnout?“

Právě proto, abyste si mohli udělat detailnější kontrolu, jsme připravili náš bezplatný ebook

„WEB FINANČNÍHO PORADCE: Prodejní nástroj, nebo časovaná bomba?“.

V něm jdeme o krok hlouběji a konkrétněji pojmenováváme nejčastější prohřešky. V ebooku se například dozvíte:

  • Proč je klíčové správně uvést vaše postavení vázaného zástupce a kde všude tato informace musí být.
  • Proč je zrovna slovo „nezávislý“ tak problematické a je považováno za klamavé.
  • Na co si dát pozor u reklamy na úvěry a co přesně je to tzv. reprezentativní příklad.
  • Detailnější pohled na problematiku „dárků za email“ z pohledu GDPR.

Nenechávejte svůj web a reputaci napospas náhodě. Získejte jasnější obrázek o rizicích.